Časté nadúvanie – ako mu predchádzať?

Časté nadúvanie – ako mu predchádzať?

Časté nadúvanie a jeho trápne efekty – vylučovanie plynov alebo grganie – sú príznakom nezrovnalostí v trávení. Môžu byť spojené s poruchami tráviaceho traktu, ale najčastejšou príčinou je zlé stravovanie..

Časť konzumovaných sacharidov nie je stráviteľná a dostáva sa do hrubého čreva, kde sú tieto sacharidy podrobené pôsobeniu črevných bakterii. Spôsobujú kvasenie, pri których sa objavujú nepríjemné plyny. Ich nepríjemný zápach je spôsobený zmiešaním oxidu uhličitého, metanu, vodíka a dusíka. Kyslík dodávaný spolu so vzduchom spôsobuje naslednú fermentáciu a zvýšené množstvo plynov. Preto máme pocit preplnenia a prelievania sa v bruchu, alebo tiež možné bolestivé črevné kŕče a dýchavičnosť, toto všetko je v súvislosti s tým, že je napnutá membrána.

Z druhej strany také grganie je odstraňovanie vzduchu, ktorý vstupuje do žalúdka pri jedle, pití alebo aj fajčení. Prehĺtanie vzduchu je ľahšie eliminované ak je telo vo vzpriamenej polohe (preto sa tiež odporúčajú poobedné prechádzky).

Okrem nadúvania a chorób ako (problémy s pankreasom, deficit laktázy – enzýmu zodpovedného za trávenie mlieka a jeho derivátov) najčastejšia príčina týchto nepríjemností je zlé stravovanie.

Nadúvanie spôsobujú:

  • cukry z rodiny oligosacharidov – nachádzajú sa vo fazuli, kapustę, brokolicy, hrášku či šošovicy,

  • laktóza, čiže cukor prítomný v mlieku – môže zvýšiť vylučovanie plynov až osemkrát; u 1/3 osôb po 60. roku života nie je prítomný tráviaci enzým laktázy,

  • škrob, ktorý je prítomný v pšenicy, ovos, kukurica, zemiaky, chlieb a cestoviny,

 

  • Niektóre rozpustne vlákniny - beta-glukány v jablkách, dostávajú sa do hrubého čreva čiastočne strávené a sú živnou pôdou pre plynotvorné baktérie.

Nadúvaniu čiastočne zabraňujú cesnak a zázvor, ktoré spôsobujú rozpad plynových bublín nahromadených v žalúdku a črevách. Podobne pôsobia aj korenia ako rasca, fenikel, majoránka či koriander.