Problémy so spánkom - ako sa s nimi vysporiadať?

Problémy so spánkom - ako sa s nimi vysporiadať?

Dobrý a primerane dlhý spánok je základným predpokladom pre správne fungovanie pre každý deň. Medzitým môže dôjsť k poruchám spánku náhle, z rôznych dôvodov a môže sa z toho stať uštipačný problém. Ako na ne reagovať?

Druhy porúch spánku

Poruchy spánku nie sú rovné iba nespavosti. Človek môže trpieť na mnoho porúch tohto typu. Patrí medzi ne napr .: narkolepsie, spánkového apnoe, spánková paralýza, hypersomnia alebo námesačnosť. Nespavosť je tu však najčastejším ochorenie, ktoré ku všetkému výrazne znižuje kvalitu života, aj keď trvá relatívne krátku dobu. Obrovský problém pre fyzické a duševné zdravie je však dlhodobá nespavosť. Hovoríme o nej, keď problémy so spánkom pretrvávajú dlhšie ako mesiac.

Je možné samostatne zlepšiť komfort spánku. Avšak, chronická nespavosť vyžaduje lekársku konzultáciu. Veľmi často je jedným z prejavov somatické choroby. Týmto spôsobom ľudské telo môže reagovať na hormonálne poruchy, hypertyreózu, hypertenziu, reumatické a respiračné choroby, srdcové zlyhanie, atď. Nespavosť môže mať aj psychickú podstavu a môže sa spájať s psychickými stavmi spojenými s depresiou alebo úzkostivou neurózou. V žiadnom z týchto prípadov nepomôže presné vetranie v spálni alebo rozvešané vrecúšok s levanduľou. Tieto typy metód môžu byť efektívne pri rokovaní s krátkodobou nespavosti spôsobenú stresom, novou situáciou (sťahovanie, zmena zamestnania) alebo niekoľkými dňami choroby. Vážnejšie poruchy by mali byť liečené farmakologicky alebo za pomoci psychoterapie. Samozrejme môžeme siahnuť pre prírodné prostriedky, ktoré zlepšia kvalitu spánku, napríklad. melatonín alebo upokojujúce byliny. Tie však neodstraňujú problém, ale len pomáhajú regulovať spánok.

Lekársky posudok potvrdzuje nespavosť z pocitov pacienta. Ďalšie štúdie majú za cieľ zistiť príčinu poruchy spánku a zvoliť vhodnú metódu liečby. Tú budú sprevádzať behaviorálně- kognitívne náradie, ako je napríklad vedenie denníka spánku, regulácia rytmu práce, zmena stravy a zvyky spojené so spánkom (zákaz zdriemnutie si počas dňa, ísť do postele a vstávať v rovnakom čase), limitný kontakt s elektronikou, zlepšenie podmienok v spálni, zníženie alebo úplné opustenie závislostí (najmä cigarety a alkohol), a tak ďalej.

Spánok a životný štýl - zmena návykov ovplyvňuje kvalitu spánku

Dokonca aj keď sme stopercentne zdraví, môžeme si všimnúť, že zle spíme. Vo večerných hodinách dlhú dobu nemôžeme zaspať a ráno v sebe nemôžeme nájsť energiu do práce, pretože sa cítime neodpočatí. Náš spánok je plytký, čo spôsobuje, že sa v noci veľmi ľahko budíme. Táto teória môže prekvapiť a dokonca aj rohořčit mnoho ľudí, ale zlý spánok je často dôvodom pre nedostatočnú únavu organizmu. Ide tu však úplne o telesnú únavu. Využitie energie v priebehu dňa do fyzickej aktivity má za následok silné potreby hlbokej regenerácie organizmu. Ak sme unavení len duševnou prácou a v posledných niekoľkých hodinách sme neposkytli telu žiadny pohyb, potom k nám hlboký spánok nepríde. To je dôvod, prečo je tak dôležité pravidelné cvičenie. Čím viac sa bude telo cítiť unavené, "vyssáté" z energie, tým viac sa bude snažiť homeostázy, teda aby znovu získalo rovnováhu. Hodiny strávené za stolom a kilometre autom alebo autobusom, nespôsobí, že naše telo po celom dni zapadne do zdravého a dobrého spánku.

Získať kvalitný spánok pomôže zmena niekoľkých ďalších návykov. K pozitívnym návykom v tomto ohľade patrí: neprejedania so spaním, relaxovať s knihou v posteli namiesto prezerania elektrických zariadení, pravidelné vetranie spálne, obmedzenie spotreby alkoholu, zmena stravy na ľahko stráviteľnú, rozlúčka sa s cigaretami. Spánok bude tiež lepšia vďaka vďaka spráné zvolenej k individuálnym potrebám matraca.